Kuidas määrata oma ettevõtte väärtust?

Kuidas määrata ettevõtte väärtust?

Ettevõtte müümine on keeruline ja tihti emotsionaalne protsess, eriti kuna tegemist on elutööga. Õige väärtuse määramine on kriitilise tähtsusega, et tagada ettevõtte edukas müük ning õiglane tasu aastatepikkuse töö eest. See artikkel juhatab Sind läbi ettevõtte väärtuse hindamise peamiste meetodite, toob esile nende plussid ja miinused ning aitab mõista, milline meetod valida.

Erinevalt nt. kinnisvara hindamisest, ei ole ettevõtte väärtuse hindamisel ühest kindlat meetodit, mis paneb paika täpse hinna. 

Ettevõtte väärtuse hindamise meetodid

Varade põhine meetod

(Neto)varade põhine hindamise meetod arvutab ettevõtte väärtuse, liites kokku kõik varad turuhinnas ja lahutades sellest kõik kohustused. See on lihtne ja objektiivne meetod, mis sobib eriti hästi vararohkete ettevõtete puhul, nagu tootmisettevõtted. Kuid see meetod võib alahinnata või ülehinnata ettevõtteid, kus suur osa väärtusest tuleb immateriaalsetest varadest, nagu kaubamärk või kliendisuhted. Samuti, ei ole see teenuse põhisel ärimudelil ettevõtetele sobilik. 

Tulu põhine meetod

Diskonteeritud rahavoogude meetod (Discounted Cash Flow – DCF), on kõige laialdasemalt levinud, kuna see põhineb ettevõtte tulevikus genereeritaval rahalisel kasul. DCF määrab hetkeväärtuse tulevastele rahavoogudele, kasutades sobivat diskontomäära, mis peegeldab investeeringu riske. 

DCF arvutuskäigu loomiseks läheb vaja finantsaruandeid, avalikult kättesaadavat turuinfot ning juhtkonna hinnanguid, millele tuginedes luuakse finantsprognoosid. Kuna tegu on siiski prognoosiga ning juhtkonna hinnang võib olla liialt optimistlik ning seega ka subjektiivne, ei pruugi investor selle meetodi rakendamisega päri olla. 

See meetod sobib hästi kiiresti kasvavatele ettevõtetele või suuremale stabiilsele ettevõttele, kelle tulevikuprognoosid on usaldusväärsed.

Turupõhine meetod

Turupõhine hindamine määrab väärtuse, võrreldes ettevõtet sarnaste ettevõtetega, mida on hiljuti müüdud või mille aktsiad kaubeldakse avalikult. Turupõhine meetod on äärmiselt sarnane kinnisvara hindamisele.

 See meetod nõuab juurdepääsu sarnaste ettevõtete andmetele ja eeldab, et võrreldavad ettevõtted on piisavalt sarnased. Seda meetodit saab rakendada kui turul on piisavalt palju sarnaseid tehinguid toimunud. Paraku Eesti turul on omandamiste tehingute tingimused salastatud ning ei ole ka ühtset andmebaasi, kust saaks ülevaate toimunud tehingutest. 

EBITDA kordaja meetod

EBITDA ehk Earning Before Interest, Taxes, Depreciation, and Amortization. 

Ehk ärikasum + amortisatsioon.

EBITDA kordaja meetod on kõige lihtsam ning kiirem viis ettevõtte hindamiseks. Ühtlasi kõige lihtsamini mõistetavam hindamise viis nii ostja kui ka müüja poolt vaadatuna. 

Meetod seisneb selles, et tuleb välja arvutada viimase 3 majandusaasta keskmine EBITDA ning see kordajaga läbi korrutada.

Mikro- ja väikeettevõtete puhul jäävad kordajad vahemikku 2-4x

Kesksuurustega ettevõtete puhul on kordajad alates 4x

Ettevõtte suurust on EAS ja Euroopa Komisjon defineerinud järgnevalt:  

https://www.eas.ee/images/doc/ettevotjale/eksport/vke-definitsioon.pdf

 

Eestis enim levinud meetod on tulupõhine meetod ehk DCF või EBITDA kordaja meetod. Tihti peale kasutatakse mõlemat, mis kahe peale annavad realistliku hinnavahemiku. 

Ehkki käsitletud meetodid annavad võrdlemisi objektiivse hinnangu ettevõtte väärtusest, siis tegelik ettevõtte väärtus on see mida ostja on nõus maksma ning millega müüja on valmis müüma.

Kokkuvõte

Ettevõtte müügiks ettevalmistamine ja selle õiglase väärtuse mõistmine nõuab aega, põhjalikku analüüsi ja sageli ka asjatundjate abi. Professionaalne hindamine mitte ainult ei aita saavutada õiglast müügihinda, vaid annab ka vajaliku ülevaate ettevõtte tugevustest ja arenguvõimalustest, mis on kasulik nii müügi kui ka edasise strateegilise planeerimise jaoks.

Kui tahad teada palju Su ettevõtte võiks väärt olla, või kui mõtled oma ettevõtte müügi peale siis võta minuga ühendust.

Sul on ettevõte mida müüa? Või soovid hoopis ettevõtet osta?

5 nippi kuidas müüa oma ettevõte edukalt maha 6 kuuga

Kirjuta siia oma e-mail ning me saadame sulle 5 nippi kuidas müüa oma ettevõte maha.